Columns van Jaap Haasnoot in de Katwijksche Post

Feiten en meningen over zaken die van belang zijn in Groot Katwijk

1 februari 2013

Citymarketing, toneel van een smerige oorlog ?



In de voorbeschouwing over de raadsbehandeling van het voorstel om In Katwijk op een nieuwe manier aan citymarketing te gaan doen die ik in de vorige blogaflevering publiceerde blijk ik het helaas bij het recht eind te hebben gehad. De citymarketing was niet meer dan een aanleiding om een veldslag tussen College en de Gemeenteraad te ontketenen. Was er dan oorlog ? Ja, en die had ik ook voorspeld, maar wat ik eerlijk gezegd niet verwacht had was dat het ook een smerige oorlog zou blijken te zijn.

Maar laten we bij het begin beginnen van wat later een historisch moment in de Katwijkse politieke geschiedenis zal blijken te zijn geweest (Nederlands is nog best een moeilijke taal). Een mevrouw van VIP Katwijk kwam namens de vrijwilligers inspreken. Daar had ze 120 seconden voor. Daar zeuren we natuurlijk niet over want dat leert de mensen om hun verhaal tot de essentie terug te brengen en daar is niks op tegen. Misschien moeten we het voortaan maar een Elevator Pitch noemen. Waar het mij om gaat is dat deze mevrouw, van wie ik vergeten heb de naam op te schrijven, een en al achterdocht uitstraalde. Ik neem de burgers serieus en bovendien schat ik de situatie in dit geval zo in dat hier geen mevrouw aan het woord was waar karakterologisch of anderszins iets mis mee was.

We kunnen in Katwijk best nog wel meer van die mevrouwen gebruiken die hun steentje aan de samenleving bijdragen en die de moeite nemen om op het gemeentehuis te komen vertellen dat er mogelijk iets mis gaat. Mijn conclusie is dat onze bestuurderen blijkbaar iets niet goed doen want die mevrouw was niet voor niets zo ongerust. Onze voormannen wekken blijkbaar onvoldoende vertrouwen met hun handelswijzen en gedrag en dat is een ernstig tekort. Waar het hier mis gaat heeft niet zozeer met de inhoud van het onderwerp citymarketing te maken als wel met de manier waarop er bestuurd wordt. We zien een bepaalde laten we zeggen autocratische bestuursstijl die om voor mij begrijpelijke redenen botst met wat mensen verwachten en zouden wensen. Noem het maar de oude politiek.

Er is hier dus geen sprake van de incidentele recalcitrante, domme of uitsluitend op het eigen belang gefocuste burgers die moeilijk doet. In feite bleek donderdagavond tussen de regels door dat een meerderheid in de gemeenteraad op precies dezelfde wijze kijkt naar de manier van besturen van onze voormannen. Ze hebben er weinig vertrouwen meer in en blijkbaar heeft men daar aanleiding toe gegeven. Ik heb dat in een vorige blog iets anders geformuleerd door het de Katwijkse Lente te noemen, de emancipatie van de gemeenteraad(sleden) die de positie gaan innemen die hun ook rechtens toekomt. Maar de andere zijde daarvan is het afbrokkelen van het (moreel) gezag van de regenten die het tot voor kort zo leuk voor het zeggen hadden.

Helaas moet ik constateren dat deze avond meteen ook de deconfiture liet zien van het CDA. Het CDA viel genadeloos door de mand doordat bleek dat  hun voormannen halve waarheden verkondigden en doordat men rancuneus gedrag vertoonde en geprobeerd had zaken te manipuleren. Maar men viel vooral door de mand omdat uiteindelijk boven tafel kwam dat het CDA zich niet alleen onfatsoenlijk en oncollegiaal maar ook in moreel opzicht onder de maat had gedragen. Ik was eigenlijk zo van de leg door wat er allemaal over tafel kwam dat ik niet meer helemaal kan terughalen of de heisa alleen met de citymarketing of ook met het onderwerp takendiscussie te maken had.

Mevrouw Smits (PvdA) sprak van een misselijk makend spelletje, de heer Remmelzwaal (SGP) voelde zich geschoffeerd, en Klaas Jan van der Bent (CU) sprak van sjoemelen en van machtspolitiek, waarbij hij een uitermate vies gezicht trok. Ik heb weinig zin om de precieze machinaties van het CDA blok hier te analyseren. Ik neem aan dat de kranten hun werk doen. Ik krijg er trouwens zelf ook een beetje vies gevoel van als ik me er nog verder mee moet bezig houden.


Weet u wanneer ik dat gevoel voor het laatst had ? Dat was bij het legendarisch TV-moment op 7 maart 2002 waarbij Paul Witteman na de verkiezingsoverwinning van Fortuin met hem, Melkert en Dijkstal sprak. Dat bleek achteraf een historisch moment te zijn dat in de geschiedenisboeken terecht is gekomen. Op dat moment werd in één klap duidelijk dat de oude politiek was losgezongen van wat er in de maatschappij aan de hand was. Ik heb toen ook na ongeveer 25 jaar lid te zijn geweest van een politieke partij daar afscheid van genomen en ben me met andere dingen gaan bezig houden.

Zo’n moment van waterscheiding in de politieke geschiedenis hebben we op lokaal niveau denk ik gisteravond meegemaakt. Het zal nooit meer zo worden als vroeger beste medeburgers. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten