Columns van Jaap Haasnoot in de Katwijksche Post

Feiten en meningen over zaken die van belang zijn in Groot Katwijk

15 februari 2013

Mag het een onsje minder slager ?



Gisteren was er een enerverende raadsvergadering in combinatie met een voorafgaande commissievergadering. De contrasten konden niet groter zijn. Aan de ene kant zagen we benepenheid en kruidenierende tegenstribbelaars. Aan de andere kant zagen we opportunisme, verraad en om zich heen slaande afrekenaars. Kan het de volgende keer een onsje minder slager ?

Ik vind het in het algemeen de taak van een columnist of blogartiest om wat betreft  lokale politieke zaken een kritische houding aan te nemen. Wat goed gaat hoef je niet te stimuleren en het is zelfs gevaarlijk en contraproductief om dat te doen. Immers, de bestuurders gaan denken dat ze het aardig doen, gaan vervolgens naast hun schoenen lopen en daarna fouten maken. We kennen dat uit de voetballerij. De goede dingen moet je dus in stilte laten rijpen om er daarna van te genieten. Dat kennen we uit de oenologie. Dat laatste heeft niets met de VVD te maken maar is de wijnbouwtechnische wetenschap waarin ik ben afgestudeerd aan de universiteit van Aarlanderveen.

Nu toch even, en geheel tegen mijn principes, een veer steken op een bepaalde plaats in het College van B&W der gemeente Katwijk. De gemeente Katwijk is de uitdaging aangegaan om enerzijds een bezuiniging te realiseren in het bibliotheekwerk en tegelijkertijd te proberen om hier een kwaliteitsslag te maken. Het beleidsproduct dat dit moet bewerkstelligen is neergelegd in de nota “Katwijk in de kern”.
 

Ik moet toegeven dat ik, en dat gaat geheel tegen al mijn natuurlijke reflexen als blogartiest in, hier laaiend enthousiast over ben. Er zijn een paar kanttekeningen in de marge. De locatie van een centrale BiebXL die onderdeel van de brede plannen uitmaakt is nog niet openbaar gemaakt. Daar kan dus nog iets fout gaan. Verder lijkt het mij verstandig om de kleine zaal die bij de BiebXL wordt ingebouwd tevens te bestemmen als Tv-studio voor RTV Katwijk. Maar het zal in de uitwerking wel blijken wat men er in de praktijk van maakt. Het idee achter de BiebXL is echter steengoed. Ik ga dat een van de volgende keren nog wel uitleggen en verder de hemel in prijzen. En als men die BiebXL niet verscholen in de zeereep bovenop de parkeergarage bouwt maar op de gouden grond van Riche (het woord zegt het al) dan kan het zijn dat ik enige kanttekeningen maak. Maar verder, Chapeau voor het college en de adequate manier waarop het onderwerp door burgemeester Wienen voor het voetlicht werd gebracht.

Vooralsnog wil ik alleen even kwijt dat ik nogal teleurgesteld ben over de benepen houding van enkele commissieleden. Ik hou het even bij deze constatering en noem verder geen namen want ik ken mezelf. Voordat ik het weet laat ik me weer door mijn enthousiasme meeslepen en ga ik allerlei terminologieën gebruiken waar ik later weer spijt van heb. En in het ergste geval haal ik er net zo makkelijk de oorlog even bij. Dus mondje dicht en zelfcensuur is hier het beste recept.

Dan nu nog even iets over de tegenhanger van de benepenheid, een exuberante zelfvernietigingsact van de VVD, waarschijnlijk aangedreven door sentimenten die samenhangen met het narcisme dat ik in de vorige blogaflevering uit de doeken heb gedaan. Ik denk dat de gemiddelde burger (dat ben ik dus) uit de enigszins misselijkmakende voorstelling de volgende conclusies kan trekken:

  1. Anita van Ginkel is een beetje een ongeleid projectiel;
  2. Toon Stegmann wil heel graag de baas spelen;
  3. Anita en Toon komen beiden tekort aan elementaire samenwerkingsvaardigheden;
  4. De omringende fractie en bestuur zijn niet in staat geweest om een conflict in te dammen of te voorkomen.
Als bijvangst van de gedachtewisseling die beide kampen in het openbaar hebben gepleegd weten we nu iets meer van hoe het er achter de schermen tijdens de collegeonderhandelingen is toegegaan. Het hoofd van wethouder Binnendijk werd opgeëist, een Oegstgeester kandidaat werd gelanceerd om wethouder Udo te vervangen en meer van dat fraais. Vervolgens ontkennen allerlei betrokkenen achteraf glashard dat ze ergens weet van hebben. Ook wethouder Udo die bij het ontslaggesprek (term afkomstig van Toon Stegmann) van Anita van Ginkel aanwezig was bezweert bij hoog en bij laag dat hij overal volledig buiten staat omdat hij geen stemrecht in de fractie heeft. Zullen we er maar over ophouden beste mensen ? Volgende keer maar weer gewoon iets over citymarketing ?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten