Columns van Jaap Haasnoot in de Katwijksche Post

Feiten en meningen over zaken die van belang zijn in Groot Katwijk

2 februari 2013

Citymarketing, een dwangneurose ?



Blog goedgekeurd door Citymarketing

Voor een onbezoldigd citymarketeer als ondergetekende is het natuurlijk niet zo vreemd dat ik gefascineerd ben door dit onderwerp. In feite is er sprake van ongeoorloofde concurrentie als de gemeente mij met een budget van een ton per jaar in de wielen gaat rijden. Het CDA zegt dat de burger het voortaan allemaal zelf moet doen. Goede suggestie van het CDA, en dus pak ik die citymarketing op door via Blog en Twitter als verbindingsman op te treden en door links en rechts strategische adviezen neer te leggen. Daarbij probeer ik elke dag weer Katwijk op onnavolgbare wijze op de kaart te zetten. Maar als dank gaat de gemeente je vervolgens beconcurreren ! Als ze mij voortaan het geld laten verdelen hebben ze die hele citymarketing Sinterklaas en zijn hulpje, Zwarte Piet, helemaal niet meer nodig.

Zoals ik al vermoedde had de gemeente een eigen mannetje in de coulissen staan. Niet zo bijdehand van de gemeente dat ze daar niet openhartig over zijn geweest tegen de baas van de gemeente, de gemeenteraad. Ik kom alleen in het gemeentehuis als ik een paspoort nodig heb of een Bewijs van Goed Gedrag, dus ik weet echt niet wat hier de motieven zijn geweest. Maar het lijkt er echter sterk op dat men functioneert conform de spelregels die ik voor mijn column in de Katwijksche Post (lees die krant !) heb geformuleerd. “Doe lekker je eigen zin en vertel alleen datgene wat je om strategische redenen kwijt wilt” is een prima handvat voor een columnist die aan niemand verantwoording schuldig is. Het is maar de vraag of het in het openbaar bestuur ook zo handig is.

Dienend leiderschap, beste vrienden van Katwijk, dat leer je niet uit een boekje. Dat moet een beetje in je genen zitten. En als je het over “afdwingen” hebt dan zit je in ieder geval vanuit deze invalshoek bekeken op een heel verkeerd spoor. Maar ook van deze dienstbaarheidsdoctrine moet je af en toe wel eens kunnen afwijken zeg ik u als blogger en columnist van dienst. De overheid mag best eens af en toe wat afdwingen. Dat gaat wat mij betreft van hondenpoepbeleid, via polenbekeuringsbeleid tot en met het toerismebeleid. En wat dat laatste betreft, of het nou over de vlaggen op de boulevard gaat of over het feit dat het bedrijfsleven best wat meer mag meebetalen aan de citymarketing, een beetje dwang kan geen kwaad zegt uw dienstwillige commentator aan de zijlijn.

Het is dus wel een beetje raar dat een wethouder die niet te benauwd is om af en toe iets door te drukken opeens zo terughoudend wordt als het er om gaat om een beetje druk uit te oefenen op het bedrijfsleven. Is het nou zo gek om een bijdrage van het toerismegebonden bedrijfsleven te vragen ten behoeve van de citymarketing ? Ik geef maar een voorbeeld. Als het bloemencorso langs de boulevard trekt staan ze in rijen van tien te wachten voor de daar aanwezige voedseluitgiftepunten zoals vistenten, wederverkopers van ijsproducten en de terrasjes van de horeca. Is het dan zo vreemd om die neringdoenden een paar flappen te vragen voor de citymarketeer ? En als ze daar geen zin in hebben dat denk ik dat we vervolgens ook maar niet meer aan citymarketing moeten doen.

Dan geef ik het CDA dus helemaal gelijk die nu al wil dat de bevolking dat soort dingen zelf ter hand neemt. Ik neem toch aan dat het CDA het niet alleen heeft over het schoffelen van de plantsoentjes ? En kijk, ik loop daar al op vooruit. Ik doe al aan citymarketing en ik fiets al met een trui met het kwaliteitslabel KW! door stad en land. Ik zie trouwens dat ik dat label voor mijn blog binnenkort wel weer zal moeten inleveren bij het boegbeeld en hulpburgemeester van Katwijk, de Citymarketeer. Dat is iemand met zulke uitzonderlijke kwaliteiten en gaven dat het hele gemeentelijke beleid aan Hem is opgehangen. Als die straks leest dat ik het in verband met de Flowerparade over een bloemencorso heb gehad kom ik voor het vuurpeloton en kunnen mijn nabestaanden het label weer inleveren. Misschien bof ik en kom ik er met een boete van de GOA's vanaf.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten