Blog goedgekeurd door Citymarketing |
Voor een onbezoldigd citymarketeer als ondergetekende is het
natuurlijk niet zo vreemd dat ik gefascineerd ben door dit onderwerp. In feite
is er sprake van ongeoorloofde concurrentie als de gemeente mij met een budget
van een ton per jaar in de wielen gaat rijden. Het CDA zegt dat de burger het
voortaan allemaal zelf moet doen. Goede suggestie van het CDA, en dus pak ik
die citymarketing op door via Blog en Twitter als verbindingsman op te treden
en door links en rechts strategische adviezen neer te leggen. Daarbij probeer
ik elke dag weer Katwijk op onnavolgbare wijze op de kaart te zetten. Maar als
dank gaat de gemeente je vervolgens beconcurreren ! Als ze mij voortaan het
geld laten verdelen hebben ze die hele citymarketing Sinterklaas en zijn
hulpje, Zwarte Piet, helemaal niet meer nodig.
Zoals ik al vermoedde had de gemeente een eigen mannetje in
de coulissen staan. Niet zo bijdehand van de gemeente dat ze daar niet
openhartig over zijn geweest tegen de baas van de gemeente, de gemeenteraad. Ik
kom alleen in het gemeentehuis als ik een paspoort nodig heb of een Bewijs van
Goed Gedrag, dus ik weet echt niet wat hier de motieven zijn geweest. Maar het lijkt
er echter sterk op dat men functioneert conform de spelregels die ik voor mijn
column in de Katwijksche Post (lees die krant !) heb geformuleerd. “Doe lekker
je eigen zin en vertel alleen datgene wat je om strategische redenen kwijt wilt”
is een prima handvat voor een columnist die aan niemand verantwoording schuldig
is. Het is maar de vraag of het in het openbaar bestuur ook zo handig is.
Dienend leiderschap, beste vrienden van Katwijk, dat leer je
niet uit een boekje. Dat moet een beetje in je genen zitten. En als je het over
“afdwingen” hebt dan zit je in ieder geval vanuit deze invalshoek bekeken op
een heel verkeerd spoor. Maar ook van deze dienstbaarheidsdoctrine moet je af
en toe wel eens kunnen afwijken zeg ik u als blogger en columnist van dienst.
De overheid mag best eens af en toe wat afdwingen. Dat gaat wat mij
betreft van hondenpoepbeleid, via polenbekeuringsbeleid tot en met het toerismebeleid.
En wat dat laatste betreft, of het nou over de vlaggen op de boulevard gaat of
over het feit dat het bedrijfsleven best wat meer mag meebetalen aan de
citymarketing, een beetje dwang kan geen kwaad zegt uw dienstwillige
commentator aan de zijlijn.
Het is dus wel een beetje raar dat een wethouder die niet te
benauwd is om af en toe iets door te drukken opeens zo terughoudend wordt als
het er om gaat om een beetje druk uit te oefenen op het bedrijfsleven. Is het
nou zo gek om een bijdrage van het toerismegebonden bedrijfsleven te vragen ten
behoeve van de citymarketing ? Ik geef maar een voorbeeld. Als het bloemencorso
langs de boulevard trekt staan ze in rijen van tien te wachten voor de daar
aanwezige voedseluitgiftepunten zoals vistenten, wederverkopers van ijsproducten
en de terrasjes van de horeca. Is het dan zo vreemd om die neringdoenden een
paar flappen te vragen voor de citymarketeer ? En als ze daar geen zin in
hebben dat denk ik dat we vervolgens ook maar niet meer aan citymarketing
moeten doen.
Dan geef ik het CDA dus helemaal gelijk die nu al wil dat de
bevolking dat soort dingen zelf ter hand neemt. Ik neem toch aan dat het CDA
het niet alleen heeft over het schoffelen van de plantsoentjes ? En kijk, ik
loop daar al op vooruit. Ik doe al aan citymarketing en ik fiets al met een
trui met het kwaliteitslabel KW! door stad en land. Ik zie trouwens dat ik dat
label voor mijn blog binnenkort wel weer zal moeten inleveren bij het boegbeeld
en hulpburgemeester van Katwijk, de Citymarketeer. Dat is iemand met zulke
uitzonderlijke kwaliteiten en gaven dat het hele gemeentelijke beleid aan Hem
is opgehangen. Als die straks leest dat ik het in verband met de Flowerparade over
een bloemencorso heb gehad kom ik voor het vuurpeloton en kunnen mijn
nabestaanden het label weer inleveren. Misschien bof ik en kom ik er met een boete van de GOA's vanaf.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten