Columns van Jaap Haasnoot in de Katwijksche Post

Feiten en meningen over zaken die van belang zijn in Groot Katwijk

26 maart 2013

Een sigaar uit eigen doos.


Waar waren we ook alweer gebleven met ons getimmer ? O ja, de gemeente wil een verlengde Westerbaan. De gemeente ? Wie is de gemeente eigenlijk ? Dat zijn wijzelf vrienden, en zitten wij te wachten op een verlengde Westerbaan ?


Laat ik mij eerst maar eens richten tot de mensen die (nog) denken dat ze voorstander zijn. Ten eerste moet u beseffen dat deze zinloze weg geen gratis cadeautje is, maar dat hier sprake is van een sigaar uit uw eigen doos. Op diezelfde manier hebben de lezers van deze column (dus alle inwoners van Katwijk) met elkaar 4 miljoen euro betaald om de Riche Ruïne in handen te krijgen. Gefeliciteerd, maar ik denk niet dat we de 70 euro per inwoner kunnen terugverdienen.

Wat ik maar wil zeggen is dat vaak de verbinding met de OZB en allerlei gemeentelijke tarieven niet wordt gelegd. En elke euro voor de verlengde Westerbaan kan straks niet meer voor de verzorging van uw oude moedertje worden uitgegeven. Nog steeds voorstander ? Ik vind het best als u kiest voor asfalt door de duinen maar zeg er dan meteen even bij aan welke voetbalvereniging we als gevolg daarvan geen subsidie meer geven. Binnen de gemeente noemen ze dat de takendiscussie. Wat doe je als gemeente nog wel en wat niet meer. En gaan we het tafelzilver verkopen, halen we het uit de reguliere inkomsten of vragen we er een tarief voor ? Ik zeg “we” want wij zijn de gemeente, alleen kan om praktische redenen niet iedereen over alles meebeslissen. Dat doet dus de gemeenteraad.

Ik weet bijna zeker dat als de verlengde Westerbaan zou worden uitgevoerd als tolweg met een reëel tarief er bijna niemand gebruik van zal maken. Maar let op, die Westerbaan is dus gewoon een soort tolweg ! Alleen moet iedereen meebetalen en niet alleen de directe gebruikers en wordt die tol jaarlijks met u afgerekend via de belastingen.

Wat zou er gebeuren als de burgemeester met een collectebus langs alle deuren zou gaan om die honderden euro’s per persoon op te halen die men nodig heeft voor de 3e ontsluitingsweg ? Ik denk dat de meeste mensen net als ondergetekende bij zijn aanbellen onder de eettafel zouden kruipen. En als hij straks langskomt om uw bijdrage te innen voor de Droomlocatie Valkenburg adviseer ik hem een GOA-bodyguard mee te nemen.

De verkeersproblemen voor de Zanderij zijn simpel op te lossen door de 3e ontsluitingsweg te vergeten. Het is voor mij wel duidelijk dat de Cantineweg/Bosplein warboel bewust zo geconstrueerd is om argumenten te hebben voor het asfalt door de duinen. En als dat niet zo is dan is die domme constructie net zo kwalijk. Wilt u een oplossing ? Geen doorgaand verkeer door de Zanderij en een paar fietstunnels onder Zeeweg en Hoorneslaan, moet je eens kijken hoe dat verkeer dan doorstroomt. Lees meer op  http://jaapspijkert.blogspot.nl/  en bij punt 57 van het coalitieakkoord.

Deze column verscheen eerder in de Katwijksche Post d.d. 21 maart 2013.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten