Columns van Jaap Haasnoot in de Katwijksche Post

Feiten en meningen over zaken die van belang zijn in Groot Katwijk

9 maart 2013

Column 4: De bieb, een zwembad of goedkoop parkeren ?


Informatieverwerking
Jaap Spijkert dit keer maar weer eens een stelling op de draaideur van het gemeentehuis. Deze luidt: “De Bieb is een basis nutsvoorziening”. Niemand zal moeilijk doen als we op gepaste wijze geld steken in straatverlichting, riolen, nuttige wegen, een opvangvoorziening als “het Lichtpunt”, de brandweer, of in sportlocaties om zo maar wat willekeurige zaken van algemeen nut te noemen. Toegang tot informatie in de ruimste zin des woord is echter tegenwoordig nagenoeg of net zo belangrijk als energie, water, veiligheid, zorg, huisvesting of mobiliteit. Aldus zou je verwachten dat de politiek de nota “Katwijk in de kern”, waar de BiebXL onderdeel van uitmaakt, breed zou steunen.

Dat was echter niet het geval en dus voel ik mij gedwongen om deze zaak eens grondig met mijn lezers door te nemen. Dit is natuurlijk in de eerste plaats een roddelrubriek voor de fijnproever met ongeveer dezelfde functie als een carnavalsoptocht. Hotemetoten, regenten en opiniemakers de maat nemen is onze missie. Ik concentreer me dus op de poppetjes en omdat papier duur is zal ik het meer inhoudelijke deel van dit verhaal in het digitale bijgebouw van deze column plaatsen op het adres http://jaapspijkert.blogspot.nl/

De 18.000 klanten van de bieb hebben trouwens vorige week ook collega Stam gelezen die blijkbaar nog een beetje moet worden bijgespijkerd op dit onderwerp. Ik ga er van uit dat hij tot het denkende deel van de mensheid hoort en dus het belang van het Woord kent. De mens leeft niet bij brood alleen. We zitten niet meer in de tijd van de mondelinge overleveringen en dus is er voor de distributie van geestelijk voer een infrastructuur nodig waarin de bibliotheek belangrijk is, zowel via papier als digitaal. Overigens ben ik van mening dat er een 50 of desnoods een 100 meter bad in het dorpsdeel Rijnsburg moet komen dat we het beste samen met Oegstgeest kunnen bouwen. Dat scheelt een slok op een borrel, als ze daar tenminste een beetje goed van betalen zijn. Dat idee zal de heer Stam wel aanspreken. 


Of mevrouw Kuijt (CU), de heer de Mol (VVD, hersteld verband) en mevrouw van Ginkel (VVD, Gekrookte Riet) nog te bekeren zijn waag ik te betwijfelen. De collega raadsleden luisteren niet eens meer naar ze. Mevrouw Kuijt wil een apart hoofdkantoor voor de bibliotheek los van de publieksvestigingen. Mevrouw van Ginkel wil meegaan met de ontlezing en is daarom tegen nieuwbouw voor de bieb. Ze heeft liever lagere parkeertarieven. Nee lezers, ik verzin dit niet. Ja lezers, jammer dat de dames blijkbaar zelf al een boek hebben en dus het nut van de bibliotheek niet voor ogen hebben. En dan de heer de Mol. Die is tegen de bieb omdat hij in principe tegen de overheid is. Ik adviseer hem nog een paar boeken te lezen nu dat nog bijna gratis kan. Dan nu naar de Westerbaan. O jee, de ruimte is op, jammer hè ?

Deze column is eerder gepubliceerd in de Katwijksche Post, d.d. 7 maart 2013.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten