Columns van Jaap Haasnoot in de Katwijksche Post

Feiten en meningen over zaken die van belang zijn in Groot Katwijk

20 maart 2013

Denk niet zwart, denk niet wit, denk GROOT !



In de vorige aflevering van de Westerbaan feuilleton is het standpunt ingenomen dat je de wijk Zanderij op zichzelf moet ontsluiten. Je kunt er daarbij maar beter voor zorgen dat er geen doorgaand sluipverkeer wordt aangetrokken dat langs of door deze wijk naar het zeedorp gaat. Daarmee ben je goedkoper uit en verdwijnen de problemen op het kruispunt Boslaan/Julianalaan min of meer als sneeuw voor de zon. Die ontsluiting van de wijk kan bijvoorbeeld door aan te sluiten op de nieuwe al geplande ongelijkvloerse kruising N206/Molentuinweg. Maar ik ben er zeker van dat zich wel meer mogelijkheden openbaren als er eens goed op gestudeerd wordt. Dat laatste is natuurlijk tot nu toe bewust vermeden omdat de gemeente er alles aan gelegen is om de noodzaak van asfalt door de duinen aan te tonen. Ik vermoed dat de bestaande Westerbaan met bijbehorende dijk vervolgens grotendeels verwijderd kan worden als we het idee loslaten dat Katwijk-centrum via de Westerbaan ontsloten zou moeten worden. Op de plek van die rondweg kunnen dan leuk wat extra woningen worden gebouwd. Bijvoorbeeld expatwoningen, maar het mogen van mij ook bejaardenwoningen of Halal woningen worden om een wat meer gemengde bevolking in de Zanderij te krijgen. Ik heb trouwens in een oude wordperfect doos nog een tekeningetje gevonden die de PvdA destijds gebruikt heeft om wat ideeën te illustreren.

© Jan Griep

Ik heb al vastgesteld dat er geen behoefte is aan een derde ontsluitingsweg voor Katwijk-centrum. Er is wel dringend behoefte aan het verbeteren van de doorstroming op zowel Hoorneslaan als Zeeweg. Als dat gebeurt neemt de verwerkingscapaciteit van beide wegen dramatisch toe. Nu zitten er flessenhalzen in die gevormd worden door oversteekplaatsen met stoplichten. De diverse rotondes waren al een grote verbetering, nu de stoplichten nog weg en daarna is er echt geen vuiltje meer aan de lucht. Ik neem aan dat er wel een computersimulatie te maken is die kan aantonen wat de effecten zijn. Niet voor niets had de Provincie als onderdeel van de door domheid gesneuvelde Rijn Gouwe lijn ook een fietstunnel bij het Waterloopje in het pakket zitten. Die Rijn Gouwe lijn zou trouwens wel een mooie en nuttige derde ontsluiting zijn geweest al geef ik toe dat de tracé keuze een lastige is. Maar ook hier geldt de wet van Spijkert: waar een echte wil is wordt ook een weg gevonden. De verlengde Laan van Nieuw Zuid vormt trouwens geen uitzondering op deze wet want hier is er sprake van een onvoldoende hoeveelheid “wil”.  De hogere overheden willen deze weg namelijk om gegronde redenen niet.

Ik spreek steeds meer mensen die zich wat dit betreft beginnen te ergeren aan de houding van de gemeente Katwijk. De Raad van State doet voor de zoveelste maal een uitspraak en de eerste reactie van bestuurders is er een van “hoe kunnen we dit besluit ontlopen, ontkrachten of zodanig verkeerd uitleggen dat we er niet aan hoeven te gehoorzamen”. Wat voor voorbeeld wordt hier gegeven aan de burger die een dakkapel of een goothoogte nog geen cm mag laten afwijken van wat de gemeente verordonneert ? Hoezo rolmodel of voorbeeldfunctie ? En dan heb ik het nog niet eens over de schandalen die Tejo Janssens regelmatig op tafel legt m.b.t. het ontduikend handelen van bestuurders in de privé situatie in relatie tot de algemene regels die voor iedereen zouden moeten gelden. Er zijn gewoon wetten en regels in ons ordentelijke landje en als je keer op keer door de hoogste organen in het ongelijk wordt gesteld moet je als bestuurder je professionaliteit tonen en over de eigen schaduw kunnen springen. Als je goed leiding wilt geven moet je ook in staat zijn om leiding te ontvangen. Als er behoefte is aan Bijbelteksten met betrekking tot de eerbied voor het hogere (burgerlijk) gezag dan meld u dat maar want ze zijn in voldoende mate voorradig.

Een ander punt waar het Bestuur een leuke voorbeeldfunctie in kan laten zien is het Groot Katwijk denken. Dat wil overigens niet zeggen dat alle dorpskernen op precies dezelfde wijze behandeld zouden moeten worden. Het centrum van de gemeente ligt ontegenzeggelijk in het zeedorp en ik denk wat meer precies bepaald ongeveer ter hoogte van mijn voordeur. In dat centrum wil je centrumfuncties hebben zodat daar voldoende reuring en bedrijvigheid ontstaat. De nieuwe parkeergarage, de nieuwe centrumbibliotheek en het museum zijn naast een goed en gevarieerd winkel- en horeca-aanbod voorbeelden van voorzieningen die je in het centrum moet concentreren. Katwijk heeft daarnaast het geluk dat er ook nog een strand aanwezig is. Maar er moet bovendien nog gewerkt en gewoond worden in onze gemeente en dat doe je grotendeels in andere gebieden dan het centrum. De bereikbaarheid is voor al deze functies en dus voor alle kernen en bedrijventerreinen van even groot belang. Ik ben niet van het autootje pesten, zonder mobiliteit geen economische welvaart. De automobiel is niet meer weg te denken alhoewel je zou willen dat het openbaar vervoer in de Randstad een beetje ging lijken op dat van Groot Londen of Parijs.

Als we het dus over de bereikbaarheid van Katwijk hebben dan moet de gemeente niet direct en als een soort automatisme alleen maar aan het zeedorp denken. Als de gemeente het goed doet dan zal zij een verstandige afweging maken op welke plekken in Groot Katwijk de belastingeuro het beste ten bate van wegenaanleg of ter verbetering van bestaande verkeersvoorzieningen kan worden besteed. Het gaat bij infrastructuur niet alleen maar om het bevorderen van de inmiddels welbekende “economisch boost” waarover Thijs Udo regelmatig profeteert en waarvan u nog steeds niet profiteert. Het kan ook gaan om verbeteren van de veiligheid of de leefbaarheid. Met die bril bekeken zie ik in Groot Katwijk de volgende noodzakelijke voorzieningen op het wensenlijstje:

  • Overkluizing N206 ter hoogte van Katwijk aan den Rijn;
  • Noordelijke randweg Rijnsburg
  • Aansluiting Flora Holland op A44
Ik weet niet hoe u er over denkt maar ondergetekende is van mening dat deze drie allemaal een hogere prioriteit zouden moeten hebben dan het asfalt door de duinen. En dat dan gewoon op rationele argumenten en rekening houdende met het feit dat er hele goede alternatieven zijn om de bereikbaarheid van het zeedorp via de bestaande twee ontsluitingswegen te verbeteren. En eigenlijk hebben we daar trouwens al 3 ontsluitingswegen want de Industrieweg en de Boslaan-Parklaan doen elk ook nog voor de helft mee. En als de gemeente Katwijk na het bovenstaande wensenlijstje nog geld over zou hebben dan zou ik dat eerst in parkeergarages en vliegvelden investeren voordat die doodlopende 3e of 4e ontsluitingsweg aan de beurt is.

3 opmerkingen:

  1. Wat een verademing om te constateren dat er ook mensen in onze gemeenten zijn die wel kunnen nadenken. Ik raak steeds meer pessimistisch over het feit dat er zoveel mensen zijn die alleen maar de meningen van anderen recyclen, zonder zelf maar iets aan analyse en onderbouwing te doen. Wie dat wel doet, wordt door de napraters geridiculiseerd. Dat is niet alleen tot droefheid stemmend, maar tegelijk ook een groot gevaar voor het democratisch functioneren van onze samenleving. Ik heb daarover zelf vorig jaar een blog over geschreven (http://bit.ly/XzbGpX), en de ontwikkelingen in onze gemeente sinds die tijd hebben mij in mij mening alleen gesterkt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reactie Martin, sjabloondenken is inderdaad een gevaar. Er staat een mooi filmpje op YouTube over Steve Jobs die terecht stelt dat vooruitgang altijd wordt geïnitieerd door misfits en andere niet-doorsnee figuren die buiten de doos kunnen denken. Zie verder mijn email.
      gr.
      Jaap

      Verwijderen