Columns van Jaap Haasnoot in de Katwijksche Post

Feiten en meningen over zaken die van belang zijn in Groot Katwijk

25 januari 2013

Column 1: Inleidende beschietingen


"Jaap spijkert"
eerst maar eens wat stellingen op de deur van de Oude Kerk bij deze eerste column. Of laat ik de deur van het Gemeentehuis maar nemen. Zo’n actie is trouwens niet helemaal van gevaar ontbloot want toen collega-columnist Luther hetzelfde deed in 1517 werd hij prompt vogelvrij verklaard. Maar je moet er iets voor over hebben om je plaatsgenoten te kunnen kerstenen met je gedachtegoed. 

Hier komen de stellingen: 
1. In principe ben ik overal tegen, totdat het tegendeel blijkt;

2. Inspraak is mooi, maar ik doe wel mijn eigen zin;
3. Ik weet alles maar ik vertel in deze columns alleen datgene wat u voor uw functioneren als Kattukker nodig hebt;

4. Een Kattukker is iedereen die langer dan pakweg drie weken in één van de vijf kernen woont. Ik maak dus geen onderscheid tussen Rijnsburgers, Valkenburgers en andere burgers;

5. Ik hou erg van flauwe grappen, dus ik had hier eerst nog kipburgers en hamburgers in het lijstje staan. Heb ik toch maar geschrapt;

6. Flauwe grappen hebben echter altijd een serieuze ondertoon;

7. Ik heb overal verstand van , behalve van voetbal. Dus daar schrijf ik niet over;

8. Ik heb altijd gelijk;

9. Mocht ik onverhoopt toch geen gelijk hebben dat treedt de vorige stelling in werking. 
De overige 86 stellingen publiceer ik een andere keer.

Ik ga nog een blogsite maken waar deze columns worden gepubliceerd. Dat is modern dus daar kom ik niet onderuit. Dat wil zeggen dat u via die blog kunt terug praten. Als ik uw opmerkingen snap dan krijgt u ook antwoord. Het idee is dat ik uw bijdragen dan weer kan gebruiken bij mijn columns waardoor die aan kwaliteit kunnen winnen.

Toen ik via harde onderhandelingen deze blog bij de Katwijksche Post afdwong heb ik de volgende argumenten gebruikt. De KP is naar een ander format overgestapt en de gemeente Katwijk heeft daarop onmiddellijk gereageerd door haar vergaderformat eveneens aan te passen. De KP heeft dus nu om geen achterstand op te lopen geen andere keus meer dan om net als de gemeente ook maar te gaan werken volgens het duale stelsel met haar columns. Dat heet strategisch beleid of “het nieuwe schrijven”. Ik had een bevriend bureautje ingeschakeld om daar even een rapportje over te maken. En kijk als het eenmaal op papier staat met het logo van een deskundige dan is daar geen verweer meer tegen. 

Op die manier heb ik collega bouwvakker ds. Stam een reglementair schouderduwtje gegeven zodat ik ook wat ruimte kreeg om te scoren. Excuses daarvoor, maar het is net als soms bij de gemeente Katwijk, het doel heiligt de middelen. Als u mij een heilig boontje vindt dan zijn dat uw woorden geachte lezer. En kijk als straks “de shit de fan raakt” dan ben ik allang weg. Een ander bureautje gaat dan een evaluatieonderzoek doen, daar komt een heleboel ellende uit. Maar dan zit ik allang bij de Telegraaf en geven ze een onervaren projectleider bij de KP toch gewoon de schuld ?

Column eerder gepubliceerd in "De Katwijksche Post" d.d. 24 januari 2013.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten